Når man er 13 år, er klassisk musik måske ikke det oplagte valg, men to 6. klasser fra Horsens Byskole tog udfordringen op til årets Holmboe-festival.

I hele uge 10 havde 6.A og 6.B fra Horsens Byskole, afdeling Kildegade, i samarbejde med Horsens Musikskole, Billedskolen og maltesiske kunstnere byttet det normale skoleskema ud med den musikdramatiske forestilling Kirana som en del af Holmboe-festivalen.

Børnene var inddelt i 2 grupper, der skulle arbejde med henholdsvis musik og dans. Projektet var således ikke kun et opbrud fra det almindelige skoleskema, det blev også en mulighed for at opbygge nye sociale relationer på tværs af grupper og klasser. Det kunne tydeligt ses, at klasserne havde fået en stærk relation, for den indbyrdes opmærksomhed på hinanden og samarbejdet på scenen ved lørdagens forestilling på Horsens Ny Teater var helt fantastisk, siger Signe Henningsen, der er afdelingsleder på afd. Kildegade af Horsens Byskole.

Læs også: Horsens Folkeblads anmeldelse af forestillingen Kirana.

Den koncentration og de sociale færdigheder, det kræver at deltage i en sådan produktion, får man ikke på samme måde trænet i klasselokalet, og derfor har vi været rigtig glade for at få muligheden for at deltage, fortsætter Signe Henningsen. Hos de deltagende børn, var der også udelukkende positivitet og masser af engagement at spore. Det var en spændende afveksling, at det normale skoleskema var lavet om til en uge med musik, dans og drama.

Ud over samarbejdet og den kulturelle vinkel med tråde til historie, religion og de kreative fag, var der også en hel del skjult engelsk undervisning i ugens løb. Kunstnerne fra Malta snakkede nemlig ikke dansk. Helt fra dag ét greb børnene det engelske, og der var kun været meget få tilfælde undervejs, hvor det var nødvendigt at oversætte, siger Peter, der bl.a. har kristendom og historie på 6. årgang.

Oliver og Simon fra 6.A fortalte, at de havde været lidt spændte på at skulle snakke engelsk, men det havde faktisk været ret nemt at forstå, hvad der blev sagt. Og var der noget, de ikke forstod, måtte de jo bare prøve at spørge – på engelsk, naturligvis – og det gjorde de så.

Den koncentration og de sociale færdigheder, det kræver at deltage i en sådan produktion, får man ikke på samme måde trænet i klasselokalet, og derfor har vi været rigtig glade for at få muligheden for at deltage.

Det var helt tydeligt, at børnene var opsatte på at få lavet den bedst mulige forestilling, men de var også blevet involveret i hele processen fra start til slut. Lige præcis denne store grad af indflydelse på processen og fortolkningen af historien, fremhævede Carl og Josefine fra dansegruppen som noget af det sjoveste ved projektet.

Når eleverne blev spurgt om, hvad de havde glædet sig mest til i projektet, var svaret helt enstemmigt: Når vi skal optræde på Horsens Ny Teater – og mon ikke det blev en oplevelse, de alle vil huske i lang tid fremover.

Artiklen er skrevet af kommunikationsmedarbejder Cæcilie Morsø Sime fra Horsens Byskole.