Vinyl Terror & Horror - også kendt som Greta Christensen og Camilla Sørensen - fortæller om deres arbejde med at skabe kunstværker til udstillingen Vrede.

Praktisk info om udstillingen

Titel: Vrede/Anger – en del af Aarhus 2017 udstillingen De syv dødssynder.

Kunstnere: Martin Erik Andersen, René Schmidt samt Vinyl Horror & Terror

Sted: Horsens Kunstmuseum

Dato: 4.februar – 28. maj 2017

Bliv klogere på  Horsens Kunstmuseum.

Vrede er tvetydigt. Det kan være destruktivt – og det kan være den energi, der bringer dig positivt videre. Det var udgangspunktet for Greta Christensen og Camilla Sørensen – tilsammen Vinyl Terror & Horror – som har bidraget til den aktuelle udstilling ”Vrede” på Horsens Kunstmuseum, som er en del af serien ”De syv dødssynder”, og en udstilling, hvor de deler rum med to andre kunstnere.

Læs også: Det tog fem år at få “Vrede” frem.

-Vi talte selvfølgelig med de andre kunstnere fra begyndelsen, og har holdt hinanden orienteret via billeder undervejs, men det stod os hurtigt klart, at vi skulle arbejde med temaet ud fra vores egne præmisser. At værkerne så kan ses som et samlet forløb, er kun positivt. Det er ikke noget nyt for os at arbejde med en bunden opgave. Vi er ofte blevet bedt om at komme med et bidrag ud fra en bestemt tematik eller til en bestemt ramme, siger Camilla Sørensen.

Alle kender det på et personligt plan og vreden har altid forskellige lag.

Ideen til deres del af udstillingen blev ret hurtigt født, bl.a. med de ”kolliderende” højttalere.

-Ofte arbejder vi med systemer, der bliver nedbrudt og ting, der går i stykker, så der kom hurtigt et fokus på den destruktive kraft, der ligger i vreden. Til gengæld brugte vi en del tid på de tekniske udfordringer, siger Greta Christensen.

Vrede er et særdeles interessant emne at bearbejde kunstnerisk, er de enige om.

-Alle kender det på et personligt plan og vreden har altid forskellige lag. Når man ser det som en dødssynd, som den katolske kirke har gjort, handler det også om tab af kontrol, og i den kontekst er det den uovervejede, direkte del af vreden, der har fyldt mest, siger de.

Greta Christensen på skydebanen som en del af arbejdet med at skabe Vinyl Terror & Horrors bidrag til Vrede/Anger.

Som en del af forberedelserne brugte Greta Christensen en stor del af 2016 på at gå til skydetræning. Både fordi hun ville mestre at skyde et hul i en lp-plade på 50 meters afstand, men også for at pejle sig ind på de følelser, et våben i hånden kan fremkalde.

-Våben har en lang og frygtelig historie. Når du trykker på aftrækkeren, bliver der frigivet en brutal øredøvende kraft i modsætning til den koncentrerede opmærksomhed, der rettes mod et specifikt mål – det er næsten zen-agtigt, lige inden man trykker af. Det var en stor erkendelse og i øvrigt et helt andet miljø, end jeg ellers færdes i. Jeg havde aldrig skudt med et våben før, og der sker en forandring med dig, første gang du gør det, siger hun.

Vinyl Terror & Horror har tidligere udstillet på Horsens Kunstmuseum, og i 2015 fik de Horsens Kunstmuseums Venners Kunstnerpris.